Aby ste u nás nakúpili čo najpohodlnejšie, používame cookies. Využívaním našich služieb súhlasíte s ich používaním. Používame cookies. Využívaním našich služieb súhlasíte s ich používaním. Rozumiem

Menu
4Home Poradíme vám Články Kuchyňa Tipy pre zdravé grilovanie

Tipy pre zdravé grilovanie

24. 04. 2012 | Radi varíte a jete zdravo a máte určité pochybnosti o zdravej príprave jedla na grile? Zaiste sa často objavujú mýty a legendy o tom, že grilovanie nie je vôbec zdravé. Ale mali by ste vedieť, že pri dodržaní niekoľkých rád a zásad si môžete bez obáv vychutnať zdravo aj grilované jedlo. A ako teda na to?

Gril, palivo a grilovacie pomôcky

V prvom rade je potrebné mať to správne vybavenie na grilovanie. Je preto potrebné mať sa na pozore už pri zháňaní a kupovaní grilu. Kvalitný gril je základom zdravého grilovania, vyberajte ho preto starostlivo.

Zdravé grilovanie v rôznych typoch grilov

Samozrejme najzdravšie sa bude vždy grilovať na modernejších alternatívach klasického grilu. Najobľúbenejšie sú grily elektrické, plynové alebo napríklad lávové. Veľmi obľúbená začína byť aj novinka v podobe vodných grilov.

Pri vodných griloch je medzi ohniskom a roštom vložená miska s vodou. Tá zabezpečí, že tuk odkvapkávajúci z mäsa nekvapká priamo na rozžeravené uhlíky a mäso sa navyše griluje zdravšie - v pare. Okrem toho mäso získa aj typickú "grilovaciu arómu", čoho pri elektrických a plynových griloch docielite ťažko.

NÁŠ TIP! Možnosť "vodného grilovania" ponúka aj multifunkčný gril 3v1, ktorý poslúži aj ako klasický gril alebo udiareň - nájdete ho aj v našom eshope.Gril 3v1

Gril na drevené uhlie stále vedie

Avšak pre to pravé grilovanie sú stále najobľúbenejšie klasické grily na drevené uhlie. Príprava jedla na takých griloch nie je síce stopercentne zdravá, ale aj s nimi sa dá grilovať zdravšie, ako si povieme nižšie.
Keď už máte doma kvalitný gril, venujte čas aj výberu paliva. Aj to by malo byť v záujme Vášho zdravia kvalitné. Nebojte sa teda do dreveného uhlia trochu zainvestovať, určite sa Vám to vyplatí.

Guľatý grilČistota na prvom mieste

Nielen gril, ale aj všetky grilovacie pomôcky vždy dôkladne umyte. Najmä po zime, kedy ste gril pravdepodobne nepoužívali a stál niekoľko mesiacov v prachu, potrebuje naozaj dôkladnú údržbu. Gril i náčinie by ste však mali umývať aj pred a hlavne po každom grilovaní, aby ste z neho odstránili všetku špinu a zvyšky jedla.

Príprava (nielen) mäsa na grilovanie

Aké mäso na gril zvoliťNaklepávač mäsa

Tí, ktorí radi jedia zdravo, zaiste vedia, ale pre istotu radšej pripomíname. Nielen na grilovanie je zdravšie menej tučné mäso. Dajte prednosť najmä kuraciemu mäsu alebo rybám. Menej vhodné na grilovanie je hovädzie a bravčové a najmenej potom údeniny. Nemusíte sa však zameriavať len na mäso. Chutne ugrilovať si môžete tiež zeleninu.

Ihla na marináduMarinovanie mäsa

Veľkej obľube sa teší marinovanie mäsa - nakladanie do misiek s rôznymi omáčkami. Pokiaľ tak pripravujete mäso aj vy, len tak ďalej. Nielen, že marinované mäso je chutnejšie, ale podľa niektorých štúdií sa z neho pri tepelnej úprave uvoľňuje menej heterocyklických amínov (karcinogény, ktoré sa uvoľňujú počas spracovania mäsa pri vysokých teplotách).

Ešte účinnejšie a zdravšie je potom marináda s bylinkami ako je bazalka, mäta, rozmarín, tymian, oregano a šalvia. A na marinovanie používajte radšej zdravý olivový olej. Marináda by mala byť vždy čerstvá.

Surové mäso a uloženie potravín

Pri práci so surovým mäsom je tiež potrebné dodržiavať hygienické zásady. Po manipulácii s ním si vždy dôkladne umyte ruky a nepoužívajte rovnaké nástroje - dosku, nôž ani tanier - aj na prípravu ďalších surovín na grilovanie, napríklad surovej zeleniny alebo pečiva.Chladiaca taška

Žiadne potraviny podliehajúce skaze nenechávajte dlho v teple a už vôbec nie na slnku. Nikoho asi neláka behať stále sem a tam a najradšej by sme si nasťahovali všetko hneď k ruke. Avšak ak grilujete doma na záhrade, je najlepšie nechať všetky potraviny ako je mäso, omáčky alebo zeleninu v chladničke až do doby, než ich budete potrebovať.

V niektorých situáciách Vám pri grilovaní výborne poslúži napríklad prenosná chladnička, na uloženie na kratšiu dobu môžete použiť aj praktickú chladiacu tašku.

Stolný grilZákladné pravidlá zdravého grilovania

Grilujeme len na uhlíkoch

Prvá zásada zdravej prípravy pri samotnom grilovaní: kedy dať mäso na gril? Mäso by sa rozhodne nemalo grilovať na priamom plameni, s grilovaním preto začíname až keď je gril rozpálený a uhlíky iba žhavia. Rozkurujte preto v grile s dostatočným predstihom, aby sa stihli uhlíky vytvoriť a spoločnosť nesedela dlho pri stole hladná.

Nepostrádateľné grilovacie misky

Veľmi dôležité je, aby Vám pri grilovaní z mäsa nekvapkala šťava priamo na uhlíky. Šťava totiž obsahuje tuk a jeho spaľovaním vznikajú karcinogénne látky, ktoré potom v podobe dymu stúpajú späť k mäsu. Preto je dobré používať pod mäso grilovacie misky. Nielenže tak mäso ochránite pred karcinogénnymi látkami, ale navyše neprídete o chutnú šťavu z mäsa.Grilovacie misky

Ak sa predsa len rozhodnete grilovať priamo na rošte, položte mäso doprostred a uhlíky v grile nahrňte skôr k strane. Zabráňte možným plameňom pod mäsom - majte po ruke malý postrekovač s trochou vody, aby ste ich hneď mohli uhasiť. Pre zdravé grilovanie otáčajte mäso kliešťami, nie vidličkou. Obmedzíte tak odkvapkávaniu tuku na minimum.

Grilovací roštSprávne ugrilované mäso

Aby ste zamedzili nákaze baktériami, malo by byť mäso riadne prepečené do hĺbky, nie len na povrchu. Nenechajte sa zmiasť farbou, často môže mäso vyzerať dostatočne upečené len vďaka marináde. Ideálne je strážiť teplotu.

Aby bolo mäso dostatočne prepečené, musí mať v strede teplotu minimálne 70 ° C po dobu desiatich minút. Pre zmeraní teploty si pomôžete jednoducho napríklad vidličkou s teplomerom. Lepšie sa Vám mäso prepečie, ak budete grilovať skôr tenšie plátky.

Avšak mäso by sa na grile nemalo ani zbytočne pripáliť. Pripálené mäso by ste konzumovať vôbec nemali, prípadne aspoň odkrojte pripálené časti.Digitálny teplomer

Zdravá príloha na záver

K hotovému mäsu môžete ako zdravú prílohu zvoliť bohatú zeleninovú oblohu, zeleninový šalát alebo napríklad celozrnné pečivo. Nielenže sú tieto prílohy celkovo samy o sebe zdravšie, ale tiež obsahujú ochranné látky, ktoré Vám pomôžu s trávením mäsa.

Pomôcky a vybavenie na grilovanie nájdete tiež v našom eshope v sekcii Grily a grilovanie.

action banner
feedback
NEWSLETTER
VÁŠ NÁZOR

Nenechajte si ujsť novinky a špeciálne ponuky.

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru a o všetkom sa dozviete ako prvý.

Váš názor nás zaujíma!

Zavrieť